chłodnik
Kuchnia,  Przepisy

Chłodnik najlepszy na upały

Właśnie nastąpiła krótka przerwa w upałach. Jeszcze kilka dni temu temperatury dochodziły do ponad 30 stopni Celsjusza nad morzem. W głębi kraju było jeszcze cieplej. W takiej temperaturze ciężko się nawet myśli o jedzeniu, a co dopiero je. Jeść jednak trzeba i warto, by było to jedzenie zdrowe, a najlepiej jeszcze dające chwilę ochłody. Cóż… można jeść lody… ale wiadomo, że z pewnością nadmierna ilość zjedzonych gałek już wkrótce da o sobie znać we wszystkich obwodach, zwłaszcza w biodrach… rzadziej w biuście. Dlatego dziś chciałabym zaproponować Wam danie szybkie, przyjemne, zdrowe, a przede wszystkim doskonale nadające się na obiad podczas upalnych dni czyli klasyczny chłodnik.

Do przygotowania chłodnika dla 6 osób będziemy potrzebować:

  • pęczek botwinki
  • pęczek rzodkiewek
  • pęczek koperku
  • 4 ogórki gruntowe
  • 1-1,5 litra kefiru (w zależności od ulubionej gęstości)
  • sól
  • pieprz

Przygotowanie:

Młode buraczki odcinamy od liści, myjemy, obieramy, kroimy w małe kawałki. Gotujemy do miękkości w małej ilości wody. Następnie całość studzimy (wody nie wylewamy). Liście botwinki wraz z łodyżkami dość drobno kroimy. Rzodkiewkę ścieramy na dużych oczkach tarki. Tak samo postępujemy z ogórkami. Kroimy koper. Do większej miseczki lub garnka przelewamy ugotowane buraczki wraz z wodą, w której się gotowały. Dodajemy rzodkiewkę, ogórki, pokrojoną botwinkę, wrzucamy koperek, zalewamy kefirem, solimy i pieprzymy do smaku. Dokładnie mieszamy. Wstawiamy do lodówki na kilka godzin, by całość się “przegryzła”. Smacznego.

Czy warto?

Botwinka to całkiem pokaźna kopalnia pozytywnych dla zdrowia składników. Liście zawierają sporo białka i soli mineralnych. Korzeń buraka zawiera zaś białko, cukry, sole mineralne, witaminy z grupy B oraz witaminę C.

Rzodkiewka jest bogatym źródłem witaminy C.

Ogórki to przede wszystkim woda. W swym składzie zawierają też jednak potas.

Koper zaś to bogactwo olejków eterycznych takich jak np. karwon, felandren, limonen. Koper zawiera również flawonoidy i kumaryny. Jest bogaty w sole mineralne, wapń, żelazo, fosfor, prowitaminę A, witaminę D, E, K, B1, B2, B6, B12, H, spore ilości witaminy C.

Kefir natomiast to białko, witaminy B2, B12, K, A i D, wapń, fosfor, magnez, aminokwasy i enzymy.

Zdecydowanie warto sięgnąć latem po chłodnik. Lubicie?

Obserwatorka i komentatorka życia. Z pasją o kulturze, podróżach, rodzicielstwie i życiu jako takim. Po ojcu M, po mężu P. Wiecznie zabiegana, nieustannie niewyspana...

8 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *