Najpiękniejsze miasta – Herceg Novi

Wakacje w Herceg Novi to były nasze pierwsze i jedyne jak dotąd wakacje w Czarnogórze. Był to niesamowicie magiczny czas. Od 2014 r. zakochałam się w tym maleńkim państwie na południu Europy wprost bezgranicznie. Mam nadzieję, że już niedługo do Czarnogóry wrócimy już w naszym czteroosobowym składzie i spędzimy kolejne niepowtarzalne wakacje.

W 2014 r. mieliśmy pojechać do Chorwacji, naszego ukochanego miejsca na ziemi. Kiedy jednak zaczęliśmy szukać miejscówki, jakoś nie mogliśmy znaleźć nic, co by nas w 100% satysfakcjonowało. W poszukiwaniach zaczęliśmy posuwać się coraz bardziej na południe. Wiedzieliśmy, że Dubrownik, mimo że jest miastem wspaniałym, zupełnie nie jest dla nas. Zresztą w Dubrowniku byliśmy w 2010 r. i postanowiliśmy, że chcemy zobaczyć ciut więcej niż dotąd. I tak w poszukiwaniach przekroczyliśmy granicę chorwacką i z palcem na mapie wylądowaliśmy w Czarnogórze.

O Czarnogórze wiedzieliśmy tyle co nic. To już nie była Unia Europejska a wszystkie informacje jakie znajdowaliśmy w przewodnikach i na forach podróżniczych wskazywały na to, że jest to wspaniały bałkański kraj… tylko taki trochę mniej oswojony niż będąca już w UE Chorwacja. I w zasadzie były to informacje jak najbardziej prawdziwe.

Czarnogóra? A gdzie to?

Rzuciliśmy się z 1,5 rocznym berbeciem w podróż szalenie długą. Pojechaliśmy przez całą Europę samochodem. Dwa dni, po kilkanaście godzin każdego dnia i czarnogórska ziemia przywitała nas swym pięknem i odrobiną dzikości. Najpierw jednak, będąc niemal na końcu Chorwacji, zwątpiliśmy czy jedziemy we właściwym kierunku i czy kiedykolwiek do Czarnogóry i Herceg Novi dotrzemy. Po opuszczeniu Dubrownika droga na południe prowadzi pomiędzy górami… i nigdzie nie widać jakiegokolwiek oznaczenia, że Chorwacja zaraz się skończy i za moment na podróżników czeka kolejna bałkańska granica. Wyglądało to tak jakby Chorwaci chcieli pokazać, że poza nimi nie ma już nic i nigdzie dalej jechać nie warto. Na szczęście już po kilkudziesięciu kilometrach naszym zmęczonym oczom ukazała się czarnogórska granica i straż graniczna pilnująca czy wszystkie wjeżdżające na teren Czarnogóry samochody posiadały zieloną kartę. I tak wjechaliśmy do kraju, o którym do tej pory mogliśmy tylko przeczytać.

Magiczny kraj z nutą dzikości.

Czarnogóra okazała się krajem pięknym i trochę jeszcze dzikim. Herceg Novi okazało się miastem z jednej strony pięknym, w którym coraz mocniej zaczyna się dbać nie tylko o zabytki, ale również o komfort turystów, z drugiej jeszcze miejscami bardzo zaniedbanym. Moje pierwsze wrażenie po przyjeździe nie było najlepsze. Widok zachodu słońca trochę psuły wysypujące się ze śmietników przyplażowych śmieci. Plaże nie należały do najlepiej zadbanych. Prysznice ze słodką wodą nie zawsze działały. A wiele budynków i konstrukcji sklepowych wzdłuż promenady nadmorskiej po prostu straszyło swą brzydotą. Po chwili jednak do wszelkich niedogodności można się było szybko przyzwyczaić i już wyłącznie cieszyć się pobytem w nadmorskim czarnogórskim Herceg Novi. Nawet czający się wszędzie turyści z pięknej Rusi, traktujący Czarnogórę jak swój południowy przyczółek, nie byli w stanie zepsuć naszych wakacji w Herceg Novi. Na palcach jednej dłoni można też było w mieście policzyć Polaków… A przypominam… My byliśmy we troje 😉

Miasto kwiatów.

Herceg Novi, zwane miastem kwiatów, to piękne i jeszcze nie aż tak oblegane… nie aż tak… miasto nad Adriatykiem, które ma w sobie cały ocean uroku. Bardzo długa promenada to cudowna ścieżka do nadmorskich spacerów, przy której można ujrzeć piękne luksusowe wille, bardziej zwyczajne nadmorskie apartamenty jak i zaniedbane domy miejscowych. To miasto, w którym powoli zaczyna się dbać o miejscowe zabytki, do których wejście kosztowało zaledwie jedno euro. Herceg Novi to mnóstwo maleńkich restauracji, w których oprócz pizzy można zjeść pyszną, tradycyjną rybę z grilla z ziemniakami i szpinakiem. I w dodatku zapłacić za to prawie o połowę mniej niż w Chorwacji. To miasto, które wspina się po skałach i które w słońcu i żarze wydaje się trudne do pokonania na własnych nogach. To miasto, w którym można spędzić całe wakacje. Można też uczynić z niego dogodną bazę wypadową… Jednak nie nastawiajmy się na wycieczki w odległe zakątki Czarnogóry, bo w niej autostrad brak a po zwykłych drogach krajowych jeździ się dość wolno.

W Herceg Novi było swojsko. Gościnność Czarnogórców była odrobinę podszyta rezerwą, niemniej nie można im było niczego zarzucić. Po prostu nie była to taka otwartość jak w przypadku Chorwatów. Niemniej nasz gospodarz zawsze z uśmiechem na ustach nas pozdrawiam i podpowiadał jakie atrakcje w okolicy zobaczyć warto.

Kiedyś tam wrócimy. Mam nadzieję, że niedługo.

49 total views, 9 views today

• Czarnogóra i Chorwacja to miejsca jeszcze przez nas nieodkryte. Obawiamy się, że podróż mogłaby nas przerosnąć, ale widoki na pewno to rekompensują.

• Przepiękne zdjęcia, aż chce się słońca, wakacji i wczasów 🙂

• Przepięknie! A u nas za oknem szaro…buro, aż przyjemnie popatrzeć na takie cudne widoki! 🙂

• Cudowne zdjęcia, aż się robi cieplej w ten szary i zimny dzień 🙂

• Zatęskniłam za latem. I to jak:)

• Na zdjęciach wygląda czarująco. Ja w Czarnogórze byłam wyłącznie w monastyrze Ostrog, Też byłam zauroczona. Ale faktycznie to państwo kojarzy mi się właśnie ze skałami, kamieniami, tak jak na Twoich zdjęciach. Chętnie zobaczę jeszcze kiedyś tamtejsze wybrzeże.
    Pozdrawiam
    Monika

• Oj, ja bym chętnie pojechała gdzieś na wakacje. Może być do Chorwacji 😉 Choć nie jest ona na szczycie mojej „listy marzeń” to jak patrzę na te zdjęcia pełne słońca i ciepła i starych kamiennych budynków mogłabym ją lekko przesunąć ku górze listy 😉

• Chorwację od dawna mam na liście marzeń miejsc które chciałabym odwiedzić 🙂 Podróż taka długa samochodem mnie przeraża (mam chorobę lokomocyjną) ale widoki rzeczywiście magiczne. Miło pooglądać w lutym takie piękne, słoneczne zdjęcia 🙂

• Kiedys widziałam program w TV, po twoich zdjęciach można się zakochać w tym jakże niepozornym miejscu 🙂

• Piekne miejsca i ten opis z cudownymi zdjeciami zachecaja do odwiedzenia tegoz kraju 🙂

• archistacja

Przepiękne tereny. Mam nadzieję, że będzie mi kiedyś dane odwiedzić Czarnogórę 😉

• Bardzo klimatyczne zdjęcia i rejon dla mnie totalnie nieznany, ale bardzo zachęcająco przedstawiony. Ach te Bałkany, co jakiś czas kusi, żeby się tam wybrać i w końcu poznać, ale coś ten wschód ciągnie mnie jednak bardziej. Choć coś czuję, że jak doczekamy się maleństwa, to wtedy przydałoby mu się trochę morza, a takie połączenie morza i gór mogłoby być dobrym rozwiązaniem. A jak półtoraroczny berbeć zniósł taką podróż?

• Maluch wytrwał dzielnie. Nieodzownym sprzętem w dalekich podróżach jest tablet napakowany ulubionymi bajkami i kilka ulubionych zabawek. Działają cuda 🙂

• Mam nadzię, że Czarnogóra bardziej rozwinie się…i będzie moła czerpać korzyści z turystki 🙂 Lubię bałkańskie klimaty i chcę tam kiedyś pojechać !

• Rozwija się pełną parą. Bardzo przypomina pod tym względem Chorwację sprzed lat. Mam nadzieję, że nic temu rozwojowi nie przeszkodzi.

• Pięknie wygląda, typowe Bałkany. Tam chyba nie ma ani jednego brzydkiego miejsca. 🙂

• Wygląda przecudnie. To może w tym roku kierunek Czarnogóra. Czy dla mamy z dwójką dzieci (2 i 4l.) to dobry kierunek wakacyjny?

• Zdecydowanie dobry. My w tym roku do Chorwacji jedziemy z dziewięciomiesięcznym szkrabem. Dwu i czterolatek dadzą radę bez trudu. Mama zresztą też 🙂 To mogą być niezapomniane wakacje 🙂